5 tips over re- en upskilling van expert Patricia Steen

Patricia tips re - en upskilling
Patricia tips re - en upskilling

5 tips over re- en upskilling van expert Patricia Steen

Kennis van- en passie voor leren en ontwikkelen, dat is wat ons bindt bij Gooiconsult. We zijn altijd op zoek naar nieuwe inspiratie en delen dat graag met jou. Vandaag is Patricia Steen (HRD expert) aan het woord. Hoe blijft Patricia geïnspireerd en welke tips heeft zij voor jou op het gebied van re- en upskilling? Patricia deelt 5 tips over hoe zij geïnspireerd blijft en welke tips zij heeft op het gebied van re- en upskilling. Waaronder een mooie tip over hoe dagelijkse reflectie (what went well?) kan bijdragen aan jouw ontwikkeling en je zo echt vooruitgang ziet!

Wie is Patricia?

Patricia Steen is een ervaren HRD professional met een grote nieuwsgierigheid naar mensen en hun ontwikkeling naar meetbaar betere resultaten. Na een jarenlange ervaring in commerciële, leidinggevende en staffuncties bij ABN AMRO is zij nu sinds 4 jaar programmamanager en consultant bij Gooiconsult. Zij adviseert organisaties hoe ze leren en ontwikkelen kunnen inzetten om de organisatie op dit moment te verbeteren maar er ook voor te zorgen dat medewerkers, teams en organisaties klaar zijn voor wat er ook op hun pad komt. Momenteel is Patricia daarom veel bezig met het thema re- en upskilling.

Tip 1 – How’s Work-  Esther Perel

Re- en upskilling worden gedreven door digitalisering. Als er steeds meer digitaal of automatisch gaat, maken organisaties het onderscheid met menselijke vaardigheden zoals het vermogen om samen te werken en (werk)relaties aan te gaan.

De kwaliteit van jouw werkrelaties, is van invloed op de kwaliteit van jouw werk.

Dus luister ik naar dé relatie-expert Esther Perel. In de podcast How’s work luister je per aflevering naar een eenmalige sessie van Esther. In de aflevering ‘From Bartender to Business Partner’ praten 2 mensen over de transitie van medewerker-baas naar co-eigenaren van een nieuwe onderneming en helpt Esther ze de kaders van hun nieuwe werkrelatie af te bakenen. Of luister naar ‘Stuck in a Job, for Years’ hoe ze iemand helpt de beslissing te nemen om van baan te veranderen. In elke aflevering leer ik iets van de scherpe vragen en inzichten van Esther.

How's work Esther Perel

Tip 2 – Range (How Generalists Triumph in a Specialized World)-  David Epstein

Ik lees graag biografiën, over geschiedenis, anthropologie, kunst, sport, eten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een specialist ben ik op geen van deze onderwerpen en in Range (How Generalists Triumph in a Specialized World) legt David Epstein uit waarom die brede interesse belangrijk is voor innovatie en vernieuwing. Een specialisme is zeker niet verkeerd maar het helpt je te vernieuwen en innoveren als je gewend bent om verschillende thema’s of onderwerpen met elkaar te verbinden. Een steeds veranderende wereld heeft nieuwe oplossingen nodig voor problemen die we nog nooit eerder tegenkwamen. In het klein werkt dat ook zo voor re- en upskiling: welke skills uit jouw huidige functie kun je ook op andere terreinen inzetten?

Range David Epstein

Tip 3 – Dankboek-  Ernst Jan Pfauth 

Re- of upskilling betekent dat je je gaat ontwikkelen. Reflectie is dan onontbeerlijk én laagdrempelig. Ik gebruik daarvoor het Dankboek van Ernst Jan Pfauth. Naast uitleg waarom het zo belangrijk is om dankbaar te zijn, nodigt het boek je uit per dag 3 zaken vast te leggen die goed gingen en waarom dat zo belangrijk voor je is. Door het vast te leggen kun je teruglezen en ontdekken wat de rode draad is in wat jij belangrijk vindt. Daardoor maak je makkelijker keuzes in waar je je tijd aan wil besteden en waar je nog in wil ontwikkelen.

dankboek Ernst Jan Pfauth

Tip 4 – Wees meer als Pippi Langkous! 

Een beroemde quote van Pippi is:

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.

Dat nodigt uit om (kleine) stapjes te zetten in de richting van jouw nieuwe skills of functie (en daarop te reflecteren, zie tip 3). Misschien mislukt er hier en daar iets maar van mislukkingen leer je vaak het meest. Ook kom je er op deze manier achter waar je het meest plezier in hebt. Mooi toch als je daar dan je werk van kan maken?

Pippi Langkous quote

Tip 5 – De serie Slough House-  Mick Herron 

Leren is ook weten hoe het niet moet. Daarom mijn tip over de Slough House serie van Mick Herron (nog niet alle delen zijn vertaald in het Nederlands). Een serie over afgedankte spionnen onder leiding van Jackson Lamb. Jackson weet alles beter dan zijn teamleden, spreekt ze toe als kleine kinderen of foetert ze uit dus als je voorbeelden wil van hoe leiderschap niet moet, lees dan over Jackson Lamb.

(Ont)spannend & hilarisch en binnenkort ook als tv serie (met Gary Oldman als Jackson Lamb). Binnenkort op Apple TV.

Slough House Mick Herron

Wil je naar aanleiding van dit artikel vrijblijvend sparren over het onderwerp re- en upskilling? Neem gerust contact op met Patricia Steen.

Wil je meer lezen over het thema re- en upskilling? Lees dan ons interview met ABN AMRO over de Learning week. Hoe ABN AMRO erin slaagt om 6.000 mensen te bereiken met de Learning week.

 

Gerelateerde artikelen

helpend en niet helpend gedrag

Bij leiderschapsontwikkeling maken wij onderscheid tussen helpend gedrag en niet-helpend gedrag. Helpend gedrag is het gedrag wat we graag bij het leiderschap in de organisatie zien. Niet-helpend gedrag is gedrag wat, ondanks dat het vaak met de beste intenties wordt getoond, niet helpt maar waar men zich meestal niet bewust van is. Omdat niet-helpend gedrag de effectiviteit van het leiderschap negatief beïnvloedt, besteden wij in onze leiderschapsprogramma’s ook aandacht aan het “ontleren” van niet-helpend gedrag en vergroten we zo de effectiviteit van het programma.

Ben jij opzoek naar een website webshop of e-learning?

Website

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.

Webshop

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.

E-learning

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.