Saskia Schepers en Patricia Steen-Luijten

De Learning Week bij ABN AMRO: “A future proof bank, needs future proof people”

Duurzame ontwikkeling en inzetbaarheid is een belangrijk thema voor ABN AMRO, om als organisatie “future proof” te worden en te blijven. Eén van de succesvolle initiatieven die de bank hiertoe geïnitieerd heeft, is de Learning Week. Met maar liefst 6.000 unieke deelnemers, 200 thema’s, en 320 sessies is de Learning week van ABN AMRO in een jaar tijd uitgegroeid tot een groot succes. Wat maakt de Learning week zo succesvol? En hoe is ABN AMRO er in geslaagd zo’n grote groep medewerkers te bereiken? Saskia Schepers (learning consultant bij ABN AMRO) en Patricia Steen-Luijten (programmaleider bij Gooiconsult) vertellen enthousiast over het geheim achter dit succes.

Wat was de aanleiding om met de Learning Week te starten? We vroegen het Saskia en ze antwoordt: “Eén van de strategische pijlers van de bank is om een ‘future proof’ bank te worden. Dat kan alleen met ‘future proof people’. Wat zijn de vaardigheden van de toekomst en wat hebben mensen nodig? We merken bij het uitdragen van de strategie, dat mensen het soms ingewikkeld vinden dit naar hun eigen werk te vertalen, omdat het te abstract blijft. Met de Learning Week willen we de strategie vertalen in praktische interventies en zo de strategische executie versnellen. Zo weten mensen precies wat de strategie voor hen betekent en zijn zij beter in staat de juiste keuzes te maken of focus aan te brengen in hun werk. We laten ze zien welke kennis en vaardigheden belangrijk zijn en hopen ze hierdoor te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken, om aan de slag te gaan met hun eigen ontwikkeling”.

Waarom een Learning Week?

“In het verleden werden vanuit de verschillende business lines al vergelijkbare leerevents  georganiseerd, zoals de “financial future fit fridays”, “risk development days” en de “agile winter/ summer school”. Het bereik van die initiatieven was echter beperkt doordat het binnen de business lines werd georganiseerd. Daarom besloten we om een bankbrede Learning Week te organiseren.

De eerste bankbrede Learning Week zou in maart 2020 fysiek plaatsvinden, maar door COVID-19 werd het online. Het was een geluk bij een ongeluk, want daardoor hadden we ineens een bereik van 20.000 medewerkers, ook internationaal, waar we bij een fysiek event een veel kleiner bereik zouden hebben.

Met de Learning Week willen we ook inspireren om te blijven leren, door in te spelen op de persoonlijke behoeftes van mensen. We geven workshops, sinds COVID -19 over actuele thema’s zoals gezond thuiswerken en veerkracht. ABN AMRO heeft een Learning Academy met uitgebreid aanbod en iedere medewerker heeft een eigen ontwikkelingsbudget in het kader van duurzame inzetbaarheid maar daar maakt nog niet iedereen gebruik van. Er is dus nog  genoeg te doen op dit gebied”.

Hoe bepaal je de inhoud en thema’s van het programma?

Over de vraag hoe de inhoud en thema’s worden bepaald, antwoordt Saskia: “Het concept is leren van, en met elkaar. We benaderen onze medewerkers en vragen hen enerzijds aan welke kennis en vaardigheden behoefte is en anderzijds welke expertise zij uit kunnen dragen. Zo komt de Learning Week tot stand door co-creatie met de business. Zeventig procent van de onderwerpen wordt intern verzorgd.

In het projectteam van de Learning Week is iedere businessline vertegenwoordigd waardoor we weten welke topics er spelen, wat mensen nu belangrijk vinden, wat ze nog niet begrijpen en willen leren. Deze samenwerking resulteert in een lijst van bank inhoudelijke content, future skills en belangrijke persoonlijke thema’s. We maken daarna  keuzes op basis van strategische relevantie. We bieden collega’s expertise aan op bankinhoudelijke thema’s als blockchain, ESG loans, AI en sustainable finance maar ook future skills als intrepreneurship, data literacy en creativiteit.

De persoonlijke thema’s zijn minstens zo belangrijk, omdat het onderwerpen betreft, waar mensen persoonlijk mee worstelen. Daar wil je als werkgever op in spelen, en een aanbod creëren, dat mensen ook op persoonlijk vlak helpt. Zo hadden we workshops over stress en zelfbegeleiding waar zich maar liefst 600 mensen voor inschreven. Dat is echt veel! Maar ook workshops op het gebied van focus, gezond eten en beter slapen. Filosofische sessies of grote namen als Diederik Gommers en Erik Scherder doen het ook erg goed”.

“Ik vind het fantastisch om thuis te werken. Ik zorg dat ik voldoende beweeg en blok tijd voor de lunch. Helaas weten mensen niet altijd hoe ze goed voor zichzelf kunnen zorgen. Dat kwam echt naar de oppervlakte tijdens COVID-19. Zo weet ik van onze bedrijfsarts dat veel mensen kampen met gezond thuiswerken. We hadden daar dan ook veel sessie voor georganiseerd. Ik vind het ook wel weer mooi om te zien, dat de coronacrisis voor een positieve verschuiving in bewustzijn zorgt. Je merkt dat de bank steeds meer open staat voor het experimenteren met yoga, meditatie en persoonlijke ontwikkeling.”

De samenwerking met Gooiconsult 

“De Learning Week is laagdrempelig, en een mooi podium voor interne experts, maar ook voor onze  preferred suppliers. In “MyLearning”, maakt het grote aanbod het voor sommigen niet altijd duidelijk welke trainingen het beste aansluiten bij hun behoefte. Door de Learning Week maken mensen in één uur, kennis met verschillende thema’s. Dit zet mensen aan! Gooiconsult is een van die preferred suppliers. Ik werk graag met Gooiconsult, omdat het voor mij belangrijk is om met partijen te werken, die aansluiting vinden bij de bank. Gooiconsult kent de bank en weet welke onderwerpen relevant zijn. En is in staat ze praktisch en concreet te maken, met voorbeelden en tips die aansluiten bij de dagelijkse werkzaamheden. Zo kunnen mensen echt aan de slag met de geleerde kennis in hun werk. Hoe beter een partij de bank kent, hoe beter daar op ingespeeld wordt.” Patricia Steen-Luijten vervolgt:

“Wij kijken bij Gooiconsult welk thema er bij de bank speelt en hoe wij daarop in kunnen spelen. In onze sessies proberen we zo goed mogelijk een vertaalslag te maken van theorie naar praktijk. We bieden inspiratie en geven veel tips & tricks. Tijdens de Learning Week in juni hebben we 4 verschillende workshops aangeboden. Het centrale thema was “A human touch in the digital age”. We besloten op het centrale thema in te spelen met onderwerpen over re- en upskilling. Dat past ook goed bij Gooiconsult. Organisaties leren excelleren, door mensen te ontwikkelen. Dit is voor ons één op één gelinkt aan re- en upskilling.”

Saskia vult aan: “We kiezen altijd één invalshoek. Met ‘A human touch in the digital age’ zochten we echt naar de verbinding met elkaar a een jaar thuiswerken. Nu we volledig online zijn, is het belangrijk om handvatten te bieden, hoe in verbinding te blijven met elkaar en met de klant. In het samenwerkingsproces met Gooiconsult deel ik altijd wat onze uitgangspunten zijn en waar wij aan denken, en vervolgens ben ik benieuwd hoe zij het zien. Gooiconsult heeft een groot netwerk. Ze spreken veel mensen in diverse bedrijven en weten daardoor precies wat er speelt in de markt. Ik ben altijd heel benieuwd naar die informatie en ontvang graag hun input, om zo het aanbod zo goed mogelijk op alle factoren af te stemmen. Voor mij is de samenwerking echt gebaseerd op co-creatie!”

Wat maakt re- en upskilling zo relevant voor deze tijd?

Patricia: “Ik heb vooral gekeken naar de urgentie om nieuwe skills te leren. Door COVID-19 is het noodzakelijk om nieuwe skills te leren, om future proof te worden. We hebben daarom een workshop ingezet over “Hoe leer je leren”, die gaat over de 6 stappen van succesvolle gedragsverandering: De tweede workshop ging over “Mindset”. Over het fundament om succesvol te kunnen leren en hoe je met verandering om kan gaan. De derde workshop ging over “Skill building”. Tijdens deze workshop leer je, hoe je naar de strategie van de bank kijkt en de vertaalslag maakt naar de strategie en skills van jouw team. De vierde workshops ging over “Teams”. Hoe voer je in jouw team het gesprek over de skills die nodig zijn, met een uitstapje naar het werken in een virtueel en hybride team, omdat het relevant is in deze tijd en mensen daar ook echt mee worstelen”. Patricia vervolgt:

“Wij doen altijd een webinar van minder dan een uur. Om het interactief te maken, integreren we polls en nodigen we mensen uit om in gesprek met elkaar te gaan. We  zorgen ervoor dat ons verhaal kort en beknopt is, zodat er ruimte over blijft voor een gesprek. Er zijn veel enthousiaste deelnemers, die goede vragen stellen. Mensen geven veel terug tijdens zo’n gesprek en vertellen hoe het bij hen werkt. Het leuke hieraan is, dat je samen in gesprek gaat over wat wel en niet werkt. Ik vind het leuk als mensen ons door hun vragen scherp houden. We sturen na afloop van de workshops alle materialen na, zodat mensen erna nog terug kunnen lezen of tips in de praktijk kunnen brengen”.

Saskia reageert: “mensen vinden het leuk om materialen te ontvangen, voor henzelf en om eventueel met anderen te delen. Wij zetten ook altijd de opnames op onze Learning Academy. Daar kunnen mensen het terugkijken. Onze next step is om te kijken hoe we bepaalde onderwerpen structureel kunnen opnemen in ons aanbod. We hebben nu genoeg content, om bijvoorbeeld korte filmpjes of een podcast op te nemen van 10 minuten over mindset, zodat mensen dat terug kunnen kijken of luisteren. Mensen luisteren toch sneller even naar een podcast als ze wandelen, of nemen liever deel aan een sessie die maximaal een uur duurt. Patricia : “Je merkt dat mensen het druk hebben met hun werk. Je wil ze de ruimte geven om te kunnen ademen, en hun focus weer terug te brengen na wat er na de sessie nog gedurende de dag op hun pad komt. Daarom is het goed om een sessie van maximaal een uur te doen”.

Opkomst en resultaten van de Learning Week 

Op de vraag over de opkomst van de Learning Week, antwoordt Saskia: “Er waren 6.000 unieke deelnemers met 37.000 registraties. We sturen na afloop de links van de opgenomen sessies door, en de opnames komen beschikbaar in onze Academy. Mensen kijken de opnames na, en sturen het door naar hun team. Hierdoor is het uiteindelijke bereik groter. Daarnaast meten we de NPS en sturen we een engagement survey uit.

De laatste Learning Week is beoordeeld met een 8,6. Iets om trots op te zijn. Tevens blijkt dat mensen het fijn vinden dat er in hen word geïnvesteerd. Leuk om te delen is, dat er vanuit elke businessline deelname is. Er blijft geen businessline achter. We spreken een breed publiek aan. We zijn ook trots op wat wij van eigen bodem aanbieden, want dat is inhoudelijk ook écht goed! De Learning Week draagt echt bij aan het begrip van de strategie en de benodigde vaardigheden”.

De toekomst van de Learning Week 

Op de vraag hoe de toekomst er uit ziet, en of de Learning Week blijvend online word aangeboden antwoordt Saskia: “De Learning Week is inmiddels een hoog gewaardeerd event. We gaan zeker door en organiseren de week drie keer per jaar. We mogen binnenkort weer naar kantoor, maar voor maximaal 2-3 dagen per week. Dat betekent dat de Learning Week per definitie een hybride vorm krijgt. Een deel van de mensen neemt deel in de zaal en een deel via livestream bijvoorbeeld. Er zijn echter ook workshops die je bij voorkeur fysiek doet, zoals teamopstellingen. Grote publiekstrekkers bieden we via Teams aan. Sessies die een bepaalde veiligheid vergen, plan je fysiek in. Online maakt de organisatie makkelijker. Patricia vervolgt: “Online maakt het laagdrempeliger voor mensen om deel te nemen. Je hoeft er niet de auto voor in te stappen”.

Tot slot 

Op de vraag of er ook andere grote organisaties zijn die dit initiatief nemen, antwoordt Saskia: “Inmiddels zijn er een aantal organisaties, die een vergelijkbare Learning Week organiseren. Wij waren echter de eerste! Een aantal organisaties, die lucht kregen van de Learning week belde mij na de eerste editie op, voor tips en tricks.

Ik adviseer altijd om ook onderwerpen te programmeren die een beetje bijzonder zijn, maar wel relevant. Wij hebben een workshop over hormonen op de werkvloer aangeboden. Er kwamen maar liefst 300 vrouwen op deze workshop af. Over een inclusieve cultuur gesproken! Ik vind het fantastisch hoe je dit soort gevoelige onderwerpen bespreekbaar maakt. Het positieve effect zie ik terug bij de evaluaties. Dat geeft ons de ruimte om ook andere gevoelige onderwerpen als slaapproblemen, psychische kwetsbaarheid of financiële situatie bespreekbaar te maken. Je kan hierdoor onderwerpen normaliseren, dat vind ik super tof. Dat je ook de kans hebt om echt invloed te hebben, niet alleen op de strategie maar ook op de cultuur en op inclusiviteit!”

 

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel vrijblijvend sparren over het onderwerp re- en upskilling? Neem gerust contact op met Patricia Steen-Luijten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.