Gun jezelf de “gunfactor”

Frank Serraarens artikel authentiek sales bedrijven

Deel dit bericht:

Frank Serraarens artikel authentiek sales bedrijven

Gun jezelf de “gunfactor”

Verkopen moet. Zonder verkoop kan een bedrijf niet bestaan. De manier waarop we verkopen heeft grote invloed of mensen van jou kopen en graag bij je terugkomen. Vertrouwen is daarin doorslaggevend. Met andere woorden je gunt het de ander. Maar wat is dat toch “De gunfactor?” Is het voor een enkeling weggelegd? Is het iets tastbaars? Kun je je gunfactor vergroten? En wat is daarvoor nodig? Frank Serraarens, expert op het gebied van sales ontwikkeling, neemt je mee door vijf principes (gebaseerd op het boek ‘de snelheid van vertrouwen’ van Stephen Covey) waarmee je jouw gunfactor vergroot. En waarmee je meer voldoening haalt uit je werk. Waarschijnlijk herken je ze bij jezelf. Waar het omgaat is dat je ze bewust toepast. Gun jezelf de gunfactor!

Principe 1 – Integriteit 

Het fundament in business waarop alle andere principes zijn gebouwd.

Integer zijn betekent dat je transparant bent: eerlijk en oprecht in wat je doet en zegt. Dat kan soms ook betekenen dat je jouw klant een advies geeft om iets niet te kopen, omdat iets niet passend is bij jouw klant. De paradox is dat dát juist vertrouwen geeft. Dus geen dubbele agenda. Je bent congruent aan je principes en waarden en je doet wat juist is, ook al is dat soms moeilijk.

Principe 2- Intentie

Je wordt altijd terugbetaald in gelijke proporties aan de waarde en aandacht die jij erin stopt. 

Met intentie bedoelen we, met welke mindset benader je mensen. Van waaruit doe je wat je doet?
Wie ben je in jouw vak? Waar sta en ga je echt voor? Dit is jouw authentieke zelf. Daar hoef je niets voor te doen. Het is wie jij bent. Je kan zeggen dat zakendoen (of verkopen, zoals je wilt)  een spiritueel spel is. De kern van spiritualiteit is goed doen voor een ander. In business is dat mensen helpen met waar ze mee geholpen zijn. Mensen blij en tevreden maken met jouw product of dienst geeft je dat gevoel van voldoening om nog meer te doen.

Principe 3- Interesse

In het zakendoen staat één belang centraal: het belang van je klant.

Zakendoen gaat niet over jou. Het draait allemaal om je klanten te leveren wat ze nodig hebben. Logisch dat je er eerst achter wilt komen waar zij mee geholpen zijn. Je bent als het ware een arts die de juiste diagnose stelt om vervolgens de juiste aanpak daarop af te stemmen.

Principe 4- Capaciteiten

Wees je bewust van je sterke kwaliteiten, je valkuilen en wat belangrijk is in jouw vak waarmee je je klanten van dienst kan zijn. 

Focus op de dingen die je wilt ontwikkelen en de persoon die je wilt zijn. Daarmee versterk je jouw zelfvertrouwen en het vertrouwen van je klanten.

Competent zijn betekent dat je voldoende vaardig bent in wat een klant je vraagt. Onze vaardigheden en kennis groeien vooral door onszelf constant te blijven trainen en relevante kennis te vergroten. Tegelijkertijd kan je niet alles weten. Het is heel normaal en juist integer als je tegen een klant zegt dat je iets moet opzoeken voordat je een juist antwoord geeft. Dat schept juist weer vertrouwen! Competent zijn wordt bepaald door vijf factoren: Jouw vaardigheden, instelling, kennis van je product (markt en branche), jouw talenten en jouw flexibele stijl.

Principe 5- Resultaat

De beslissing om te kopen hangt af van het helder krijgen van wat mensen willen, vertrouwen in de relatie én de meerwaarde kunnen overbrengen op je klant.

Door de eerste vier principes toe te passen werk je aan het vertrouwen in de relatie en kom je er achter wat mensen echt graag willen. Met het principe Resultaat overtref je alles en maak je klanten gelukkig, omdat je helpt hun werk, business of leven beter te maken. Als jouw manier van zakendoen hun behoeften vervult, wat gebeurt er dan? Mensen willen heel graag zaken met jou doen en jij ervaart een dieper gevoel van voldoening op het speelveld.
Je neemt andere beslissingen zodra je focust op wat je voor anderen kunt betekenen.

Uiteindelijk kopen mensen een product of dienst om drie redenen:

  1. Het geeft hun een goed gevoel.
  2. Om van een rot gevoel af te komen.
  3. Het creëert een positief nieuw resultaat.

Het toepassen van deze principes helpen je om nog meer groei, geluk en een gezonde business te creëren  voor je klanten en voor jezelf.

Wil je met deze principes aan de slag, vraag dan het werkboekje aan, met daarin prikkelende vragen om jezelf uit te dagen je gunfactor te vergroten.

Wil je jouw werkplezier extra kracht bijzetten en jouw authentieke verkoopstijl ontdekken waardoor je nog meer in je kracht staat? In het gratis werkboek ontdek je hoe je de 5 principes door vertaald naar jouw authentieke verkoop stijl. Vraag nu het gratis werkboek aan via onze whitepaper download pagina

Wil je naar aanleiding van dit artikel vrijblijvend sparren over het onderwerp sales? Neem gerust contact op met Frank Serraarens.

helpend en niet helpend gedrag

Bij leiderschapsontwikkeling maken wij onderscheid tussen helpend gedrag en niet-helpend gedrag. Helpend gedrag is het gedrag wat we graag bij het leiderschap in de organisatie zien. Niet-helpend gedrag is gedrag wat, ondanks dat het vaak met de beste intenties wordt getoond, niet helpt maar waar men zich meestal niet bewust van is. Omdat niet-helpend gedrag de effectiviteit van het leiderschap negatief beïnvloedt, besteden wij in onze leiderschapsprogramma’s ook aandacht aan het “ontleren” van niet-helpend gedrag en vergroten we zo de effectiviteit van het programma.

Ben jij opzoek naar een website webshop of e-learning?

Website

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.

Webshop

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.

E-learning

Korte intro over het pakket, Vervolgens de inhoud er onder.